Op deze pagina’s enkele valkuilen en tips die kunnen helpen om je hybride les meer slaagkans te geven.
Bron: digitaledidactiek.be
- Ontwikkel een duidelijke visie rond het gebruik van ICT
- Denk vanuit de doelstellingen en ga na hoe ICT je kan helpen deze te bereiken
- Plan de inhoud gedegen en zorg dat je cursisten ook tijd hebben om te discussiëren, vragen te stellen, oefeningen te maken,…
- Beperk het aantal leerdoelstellingen en zorg dat deze zo specifiek zijn dat je cursist duidelijk weet wat het eindresultaat moet zijn
- Controleer dat je cursisten de juiste voorkennis hebben
- Oefen in het uitschrijven van de gewenste resultaten en denk na over hoe je dit kunt meten
- Check vooraf of je effectief over alle hard- en software kan beschikken die je nodig hebt, alsook de aanwezigheid van de juiste infrastructuur
- Probeer zoveel mogelijk activerende werkvormen te bedenken en gebruiken, waarin de cursist echt iets moet doen wat betrekking heeft op de inhoud.
- ICT gebruiken als doel en niet als middel
- Te veel inhoud op een te korte tijd willen overbrengen
- Te veel leerdoelen in één keer willen overbrengen
- De voorkennis van de cursisten niet juist inschatten
- De leerresultaten zijn te weinig specifiek
- De randvoorwaarden zijn niet in orde
- Interactiviteit die geen interactiviteit is.