Do’s en Dont’s

Op deze pagina’s enkele valkuilen en tips die kunnen helpen om je hybride les meer slaagkans te geven.

Bron: digitaledidactiek.be

  • Ontwikkel een duidelijke visie rond het gebruik van ICT
  • Denk vanuit de doelstellingen en ga na hoe ICT je kan helpen deze te bereiken
  • Plan de inhoud gedegen en zorg dat je cursisten ook tijd hebben om te discussiëren, vragen te stellen, oefeningen te maken,…
  • Beperk het aantal leerdoelstellingen en zorg dat deze zo specifiek zijn dat je cursist duidelijk weet wat het eindresultaat moet zijn
  • Controleer dat je cursisten de juiste voorkennis hebben
  • Oefen in het uitschrijven van de gewenste resultaten en denk na over hoe je dit kunt meten
  • Check vooraf of je effectief over alle hard- en software kan beschikken die je nodig hebt, alsook de aanwezigheid van de juiste infrastructuur
  • Probeer zoveel mogelijk activerende werkvormen te bedenken en gebruiken, waarin de cursist echt iets moet doen wat betrekking heeft op de inhoud.
  • ICT gebruiken als doel en niet als middel
  • Te veel inhoud op een te korte tijd willen overbrengen
  • Te veel leerdoelen in één keer willen overbrengen
  • De voorkennis van de cursisten niet juist inschatten
  • De leerresultaten zijn te weinig specifiek
  • De randvoorwaarden zijn niet in orde
  • Interactiviteit die geen interactiviteit is.